مقاله(آسيب شناسی تبليغ دينی )
آسيب شناسی تبليغ دينی
محبوبه عرب عامری*
چکيده
موضوع اين تحقيق ، آسيب شناسی تبليغ دينی می باشد.هدف از آن بررسی آثار تبليغ و شناسايي روشهای مناسب در تبيلغ وانواع تبليغ وشناسايي آسيب های ايجاد شده در تبليغ وارائه راهکارهای مناسب می باشد.
ودر آن تلاش شده به سئوالاتی چون راههاي مقابله با آسيب های تبليغ چيست؟ آثار واهداف تبليغ چيست؟ ارکان تبليغ کدامند؟ آسيب های ايجاد شده در تبليغ کدامند؟ وبررسی راهکارهای آنها پاسخ داده شود.
روش تحقيق توصيفی بوده که با ابزار کتاب ونرم افزارهای کتاب خانه ای ديجيتال که متناسب با اهداف وسئوالات تحقيق ، مطالب جمع آوری شده است.
از مهم ترين مطالب به دست آمده می توان به اين موضوع اشاره کرد که تبليغ با توجه به عناصر متشکله اش با چندين آفت عمده مواجه است.يکی بروز فساد يا اختلال در منبع صادر کننده پيام. نقص وعدم کارآيي ابزارهای به کار گرفته شده ونقص وعدم توانايي حاملان پيام وعدم توجه مخاطبان اصلی ودر نظر نگرفتن وضعيت واقعی مخاطبان وعدم توجه تعاملات مختلف در عرصه تبليغاتی می باشد.
واين ها به عنوان آسيب های تبليغ هستند که بايد مورد بررسی قرار بگيرند تا تبليغ به طور کامل وجامع به دست آيد.به ويژگی های مبلغ در قرآن وسخن امام علي(علیه السلام) مطرح شده است.
ونکته ديگر اين که نظام های گوناگون در زمينه های متفاوت همواره مورد هجوم آفت ها وآسيب ها قرار می گيرند وهمين آفت هاست که نظام های ناکارآمد را فرسوده کرده ودر پايان متلاشی می کند.
نظام تبليغ دينی که در گستره فرهنگ دين ورسالت پاسداری و پوشش دين رابر عهده دارد ازاين خطر مصون نيست و سهل انگاری در مقابل اين آفت ها می تواند سازمان تبليغ دين را مانند پوسته ای تهی از مغز سازد ووظيفه مبلغان شناسايي اين آفات ودرمان آن می باشد.
اين تحقيق مشتمل برشش بخش می باشد.
واژه های کليدی: آسيب- شناسی- تبليغ-مبلغ- دينی
………………………………………………………….
*طلبه سطح3 مرکز آموزش عالی حوزوی امام جعفر صادق(علیه السلام) شهرستان شاهرود، رشته تفسیر و علوم قرآن.