تجلیل از کتابخوان برتر و تجلیل از کتابدار مدرسه
كتابخوان برتر
كتابدارمدرسه
ميزگرد پژوهشي با محوريت كتاب انسان 250 ساله
میزگرد پژوهشی
بررسی سیره علمی و سیاسی امام صادق"ع” با محوریت کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری
میزگرد پژوهشی مؤسسه آموزش عالی امام جعفر صادق (علیه السلام ) با موضوع ” بررسی سیره علمی و سیاسی امام صادق"ع” با محوریت کتاب انسان 250 ساله مقام معظم رهبری” در تاریخ21/09/1398 برگزار گردید. این جلسه باحضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد .
اهم نظرات اساتید در این جلسه :
سرکار خانم فاطمه شعبانی:
مقام معظم رهبری فرمودند:سال 1350 زمان یک امتحان محنت بار و ابتلاء دشوار، این فکر برایم ایجاد شد و هرچه پیش میرفتم این فکر تایید شد که غربت ائمه در طول قرنها ادامه یافت و عدم توجه به ابعاد مهم و شاید اصلی از زندگی این بزرگواران (غربت تاریخی) استمرار بخشید.
کتابهایی نوشته شده لکن عنصر مبارزه ی سیاسی حادی که خط ممتد زندگی ائمه ی هدی را در طول تاریخ 250 ساله تشکیل میدهد در لابلای شرح حالها و احادیث ناظر به جنبه های علمی و معنوی گم شده است.
سرکار خانم نفیسه احمدی:
زندگی ائمه دارای یک حرکت 250 ساله است که از سال 11 هجری تا 260 هجری دارای یک جهت و هدف بوده اند ، مانند یک انسان 250 ساله که گاهی تند و گاهی کند حرکت کند در حالیکه یک هدف را دنبال میکردند.
مبارزات ائمه فقط علمی و اعتقادی یا کلامی نبوده و امام صادق"ع” علاوه بر اینکه در بحث علمی شاگردان زیادی را تربیت کردند ، زندگی مسلحانه مثل زیدبن علی"ع” (نفس زکیه) را هم تخطئه نکردند.
سرکار خانم مریم طزرئی:
هدف ائمه اطهار “علیهم السلام” و من جمله امام صادق"علیه السلام” تشکیل حکومت اسلامی و علوی بوده است و امام صادق"علیه السلام” در حدیثی فرمودند: “دوست دارم خروج کننده آل محمد “صلی الله علیه و آله” قیام کند و مخارج خانواده اش به عهده ی من باشد.”
سرکار خانم گلپایگانی:
در بحث سیره ی علمی و سیاسی امام صادق"علیه السلام” همین نکته ی مهم کافی است که مذهب شیعه به اسم مذهب جعفری خوانده شده است و حتی مذهب علوی و یا مذهب حسینی خوانده نشده است در حالیکه همه ی مسلمانان در قبال عظت امام علی “علیه السلام” و امام حسین"علیه السلام” سر تعظیم فرود می آورند و علت نامیدن مذهب جعفری جز این نیست که امام صادق"علیه السلام” مذهب شیعه را از نابودی نجات داد و فرهنگ شیعی تا ظهور امام زمان “عج الله” به یمن فداکاری امام صادق"علیه السلام” در عالم فراگیر خواهد بود.
هفته كتاب وكتابخواني
برگزاری نشست"معرفی منابع مکتوب”
بایدها و نبایدهای همسرداری
به مناسبت هفته کتاب نشستی با موضوع بایدها ونبایدهای همسرداری در تاریخ 27/08/1398 در محل دارالقرآن شهرستان شهرود برگزار شد . در این جلسه به معرفی کتاب رازهای تسخیر قلب همسر توسط خانم گلپایگانی پرداخته شد .
در این کتاب به موضوعاتی من جمله : رازهای تفاوت روانشناسی زن و مرد ، رازهایی از عشق و محبت ، رازهایی از روابط جنسی همسران و … بیان شده است که در این نشست به پاره ای از نکات مهم این کتاب اشاره شد .
هفته كتاب وكتابخواني
برگزاری مسابقه کتابخوانی
تهیه بروشور کتاب و کتابخوانی و تهیه متن اطلاعیه های تبلیغاتی و نصب در محیط مدرسه
هفته كتاب وكتابخواني
برگزاری نمایشگاه کتاب در سطح مدرسه
بازديد طلاب از كتابخوانه ها و نمايشگاه كتاب درشهر
نقش حوزه های علمیه در فرهنگ سازی کارآفرینی
همایش استانی مؤسسه آموزش عالی امام جعفر صادق (علیه السلام ) با موضوع ” نقش حوزه های علمیه در فرهنگ سازی کارآفرینی” برگزار گردید.
این جلسه که باحضور طلاب سطح سه مؤسسه برگزار گردید در ابتدا سرکار خانم فرهادی با ارائه پاورپوینت در زمینه موضوع همایش، نکاتی را در این رابطه بیان کردند و پس از آن استاد دانشگاه جناب آقای قزوینی به تبیین موضوع پرداخته و گفتند:
مقام معظم رهبری چندین سال است که تأکید خاص به موضوع اقتصاد داشته اند به عنوان مثال شعارهای ایشان در سالهای مختلف : (اصلاح الگوی مصرف ، تولید و اشتغال، اقتصاد مقاومتی) و در این میان نقش مبلغین در فرهنگ سازی کارآفرینی تبیین درست و همراهی عمل با گفتارشان و ایجاد روحیه مطالبه گری میباشد. مبلغین باید خود الگوی ساده زیستی باشند نه مصرف گرایی .
ایشان در قسمتی از سخنان خود ، نظرات اندیشمندان غربی را در مورد انقلاب اسلامی برشمرده و علت ترس ابرقدرتها را از نظام انقلابی ایران ، فرهنگ انقلاب دانسته و گفتند: مبنای اقتصاد غرب بر پایه مصرف گرایی جهان سوم قرار داشته تا ما را بیش از پیش وابسته و متاثر خود کنند.
فرهنگ انقلاب اسلامی با فرهنگ غرب در تعارض است و دشمنان از همه امکانات خود استفاده میکنند تا بتوانند فرهنگ انقلاب ایران را زیر و رو کنند از جمله ایجاد جنگ سخت و نرم …
اقتصاد مقاومتی خروجی مکتب اسلامی در حوزه اقتصاد اسلامی است و مؤلفه های آن عبارتند از:
1- مصرف:در اسلام 3 نوع مصرف وجود دارد :بخیلانه ، مصرانه (مورد نهی است) و معتدل(مصرف گرا و مصرف زده نشویم)
2- کارآفرینی؛ ستون اقتصاد مقاومتی است.
پیوند به کارگیری خلاقیت ها و ظرفیت نیازمندیها و فرصت هایی که در بازار وجود دارد.
3- توزیع ثروت
4- مصرف تولید داخل که بسیار مورد تاکید مقام عظمای ولایت میباشد.
در این همایش تعداد 14 مقاله توسط طلاب این مرکز ارائه گردید و مقالات برتر انتخاب گردید.
تحقيق كتابخانه اي
با توجه به ضرورت مبحث پژوهش و تحقیق و به منظور پاسخ گویی به نیازهای طلاب این مرکز ، کلاس روش تحقیق کتابخانه ای با حضور استاد گرامی “سرکار خانم جبله” برگزار گردید.
این کلاس که با حضور بیش از 25 نفر از طلاب علاقه مند در محل مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق ” علیه السلام” برگزار گردید ، سرکار خانم جبله به تبیین و توضیح مراحل مختلف تحقیق کتابخانه ای ، تفاوت موضوع با عنوان ، چگونگی دسترسی و یافتن منابع از کتابخانه های مجازی و … پرداختند.
ایشان در انتهای جلسه با تأکید بر لزوم انجام تحقیقات مناسب و تخصصی گفتند:
ما در سطح 3 در صدد جمع آوری مطالب نیستیم ، بلکه در صدد انجام تحقیقاتی هستیم که باعث دانش افزایی و تولید محتوا شود.
كرسي آزاد انديشي
جلسه کرسی آزاد اندیشی در محل مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق (علیه السلام ) شاهرود تحت عنوان موضوع ” رویکرد خانواده های - مذهبی- امروزی با چالش دنیای مدرن” برگزار گردید.
این جلسه که باحضور طلاب سطح سه و خانواده های ایشان برگزار گردید سرکار خانم فرهادی استاد حوزه و دانشگاه در سخنانی به تبیین موضوع جلسه پرداخته و گفتند:
در دنیای مدرن هدف این است که انسان هر چه می تواند از زندگی لذت ببرد وفقط به فکر منافع خودش باشد ، در این دنیا اخلاقیات معنا ندارد و خانواده در دنیای مدرن بی ارزش است چون خانواده بر اساس اخلاق و تعهد شکل گرفته است .
در دنیای مدرن شهوت جایگزین اخلاق میشود و بنابراین وفاداری بین زوجین از بین میرود ، روابط جنسی آزاد و حرکت جامعه به سوی بی اخلاقی ها و شکستن حرمت خانواده است .
اکثر مشکلات رفتاری ، اجتماعی، عاطفی افراد جامعه از خانواده بحرانی سرچشمه میگیرد .
مهمترین اصل در خانواده ، تقویت باورهای دینی و احترام متقابل به افراد خانواده است و اگر یکی از اعضای خانواده دچار اشتباهی شد باید با شناخت و آگاهی و احترام با او رفتار کرد. به عنوان مثال : یکی از مشکلات مهم جامعه امروز _بحث فضای مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی و بازیهای رایانه ای که موجب سلب اعتماد و آرامش خانواده میشود چون اعضای خانواده در حال حاضر ناگزیر از وارد شدن به فضای مجازی هستند لذا باید با شناخت و احترام متقابل با این مسئله روبه رو شد.
وقتی غرب و مرجعیت تفکر غرب را بپذیریم و در همه مسائل زندگی از غرب تقلید کنیم آسیب های جبران ناپذیری بر خانواده وارد میشود من جمله:
سست شدن باورهای مذهبی و تربیتی خانواده ، بی اعتمادی اعضای خانواده به یکدیگر ، سلب آرامش و طلاق عاطفی ، متزلزل شدن ارکان خانواده و ….
كارگاه آموزشي تحقيق پيمايشي
با توجه به ضرورت مبحث پژوهش و تحقیق ، به خصوص تحقیق میدانی و به منظور پاسخ گویی به نیازهای طلاب این مرکز ، کلاس روش تحقیق پیمایشی با حضور استاد گرامی “سرکار خانم شاکری” برگزار گردید.
این کلاس که با حضور چند نفر از طلاب علاقه مند به مدت دو هفته 15 جلسه در محل مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق ” علیه السلام” برگزار گردید ، سرکار خانم شاکری به تبیین و توضیح مراحل مختلف تحقیق پیمایشی پرداختند.
لازم به ذکر است که در طی سال تحصیلی این جلسات ادامه دارد.
گزارش میزگرد پژوهشی
“باز آفرینی و رسالت علمی فرهیختگان”
میزگرد پژوهشی مؤسسه آموزش عالی امام جعفر صادق (علیه السلام ) با موضوع ” بازآفرینی و رسالت علمی فرهیختگان ” در تاریخ 28/09/1397 برگزار گردید. این جلسه باحضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد .
اهم نظرات اساتید در این جلسه :
حجه الاسلام والمسلمین دکتر نظری(استاد حوزه و دانشگاه)
- قرآن رسالت مبلغین را در 2 قسمت بیان کرده است :
1- حوزه علمی : یعلمهم الکتاب و الحکمه…
2- حوزه عملی: یزکیهم …
- قرآن به مسئله تولید علم هم پرداخته است یعنی به خود دانش ، گفنار ، نوشتار، کردار یا رفتار که همه ی اینها به بعد علمی و عملی قرآن برمیگردد. قرآن به نون و قلم قسم یاد کرده است همانطور که به خورشید و ماه قسم خورده است همانطور که خورشید و ماه نور میدهد پس باید قلم نیز هدایتگری و روشنگری نماید.
- قرآن تئوری جهان خلقت است و جهان خلقت عینیت این تئوری هاست اگر این ادعا درست باشد معنایش این است که قرآن در همه علوم (طبیعی ، انسانی ، الهیات و …. ) نظر دارد و آیا حوزه ها نیز در همه این علوم حرف دارند مگر غیر از این است که محور حوزه قرآن است اگر چه علوم رتبه بندی است اما باید حوزه ها تمام شئونات بشر را پاسخگو باشند پس نباید علوم طبیعی و انسانی رها شود و متاسفانه این مشکل امروزه در آموزش حوزه های ما وجود دارد.
خانم دکتراسماعیلی(استاد حوزه و دانشگاه)
- در گذشته به علوم بسیار زیادی در حوزه ها توجه میشده است اما امروزه آسیبهایی داریم که حوزه را به اخباری گری میبرد. به عنوان مثال بحث شیمی و فیزیک در زمان گذشته جزء علوم حوزوی بوده الگوی حوزه ی ما الگوی امام صادق"علیه السلام” بوده است که امام شاگرد رشته شیمی داشته اند و متاسفانه امروزه بحث ریاضی ، شیمی و هنر مغفول مانده است . نظارت حوزه بر علم متاسفانه ضعیف است فلسفه در حوزه باید بازتولید شود.
- درس خارج فقه است اما درس خارج فلسفه نداریم.
- با توجه به زیاد بودن واحدهای درسی حوزه بیشتر آموزش محور است. دروس حوزه باید پژوهش محور باشد نه آموزش محور.
خانم دکتر وجیهه اشرفی(استاد حوزه )
پژوهش ها باید مسئله محور باشد به عنوان مثال اگر یک پرونده در دادگستری را به عنوان نمونه به یک طلبه بدهیم و ریشه یابی منشا مشکلات را پژوهش کند خوب است. یا مسئله ولایت پدر و همسر در عصر حاضر تا کجا باید باشد؟ طلبه باید در پرتو متن نورانی قرآن و استفتائات و احکام ، محدوده را معین کند .
- اگر انسان ها میخواهند تربیت شوند این تربیت مرهون شناخت آنها است همین مقدار که مطالعه کنند انگیزه شناخت بهتر میشود و وارد پژوهش میشوند همچنین یکی از آسیب های پژوهش در حووزه تفاوت ساختار پژوهش حوزه و دانشگاه و مشکلات پایان نامه نویسی است.
خانم محمودی : هرچه معرفت توحیدی در علما و اساتید بیشتر باشد ایده پژوهشی نیز تقویت میشود در گذشته افرادی بوده اند که هرچند که فرهیخته نبودند با توجه به نیاز ، تعلیقات شرح هایی را برآثار علمی فرهیختگان نوشته اند و پژوهش مرحله به مرحله است . ابتتدا باید نظرات علمای تفسیر بررسی شود و بعد به تولید علم پرداخت.
- بحث اندیشه و بحث انگیزه دو مقوله ی جدا از هم است اول باید اندیشه تقویت شود تا اگر موانعی در راه انگیزه بود مانع انسان از تولید علم نشود و موانع ، انگیزه را از بین نبرد.
آقای دکتر اشرفی (استاد حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه)
- در بحث سازوکار پژوهش و روش تحقیق در حوزه ها باید آسیب شناسی شود و اگر کارگاهی برگزار میشود باید اساتید خودشان آثار علمی داشته باشند.
- مشکل امروز پژوهش مقاله محوری به جای مسئئله محوری است در حالیکه باید نیاز سنجی شود و مسئله های مورد نیاز به حوزه ها و دانشگاهها انتقال داده شود.
- کتابهای شهید مطهری هرکدام پاسخ به یک مسئله بوده است مهم بیلان و گزارش کار نیست .
- از قرن پنجم به بعد علوم دینی را از علوم پایه و طبیعی جدا کردند و از فلسفه و علوم عقلانی نیز جدا شدیم در حالیکه در حوزه باید علوم میان رشته ای بیشتر کار شود امروزه بیش از چهار هزار اندیشکده وجود دارد اما متاسفانه در اسرائیل یک طرح را سالها کار میکنند و بعد عملیاتی میشود به عنوان مثال جریان شناسی ، سلفی گری و وهابیت در تمام کشورها مدرسه و دانشکده و اندیشکدهه دارند و ما الن به فکر افتادیم که در این مورد اندیشکده تاسیس کنیم.
- صندهدرین در اسرائیل مدرسه ایست که هزار سال برنامه تولید میکند از نظر اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی اتاق فکر دارند.
حجه الاسلام والمسلمین شکری (رئیس کل سازمان تبلیغات استان سمنان)
- در روایات به تولید علم اشاره شده و تاکید شده است . به عنوان مثال: احادیث امیرالمؤمنین “علیه السلام” :(خیر العلم ما نفع)(العلم کنز عظیم لا یفنی) (العلم وارثه الکریمه) و …
- مشکل اصلی ما نظام آموزشی است و این مشکل فقط در حوزه نیست ، امروزه متاسفانه در وزارت علوم خرید و فروش پایان نامه ها و رساله های دکترا و … داریم .همچنین در جامعه انگیزه ها را از بین بردیم .
- باز آفرینی یعنی نوآفرینی و خصوصیت علم زایش است و اگر علم تولید کننده نباشد علم نیست.
- راهکار تولید علم افرادی که خلاقیتت دارند ( البته ما نمیتوانیم این انتظار را داشته باشیم که هم نواندیش باشند)افرادی که خلاقیت دارند زمانی که ایده پژوهشی نیز باشد موجب تولید علم میشود ، کسانی خلاقیت دارند که پرسشگر هستند در نظام آموزشی پرسشگری مطرح نیست و فقط ملاک این است که چیزی را یاد بگیرند و نمره ای بگیرند و …
- چرا نخبگان ما از کشور فرار میکنند متاسفانه مشکلات جامعه به حوزه ی علم نیز رسیده است.