کارورزی(أخذ میثاق در عالم ذر)
أخذ میثاق در عالم ذر
فاطمه صغری عرب اسدی
مقدمه
خداوند در ابتدای خلقت، هنگامی که نهال هستی را به بار نشاند، شجره ی طوبای معرفت به بار نشست و شاخ و برگ گسترده ی خود را در ژرفای هستی انسان راسخ کرد، آن گاه نهال وجود آدمی جوانه زد و نخل باسق گردید. آن زمان میوه ی شیرین کمالات و فضایل را به بار نشاند و به انسان مقام « خلیفه اللهی »[1] و خود را « أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ »[2] لقب داد.
زمانی که ندای « هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ »[3] حق در فضا طنین افکند و انسان دانست که هرچه هست فقط اوست، آن زمان بود که انسان به ربوبیت حضرت حق پی برد و دانست که عبادت جز برای خداوند جایز نمی باشد، انسان با عبادت پروردگار خود، راه بندگی او را پیمود و خود را لایق لطف سرشار پروردگارش نمود و لذا، این جا بود که خداوند با آفرینش انسان به خود بالید.
زمانی که خداوند بار امانت خود را بر دوش کائنات نهاد، همه ی آن ها زیر این بار نرفته و از آن، اِبا کردند، آن جا بود که بار امانت الهی بر دوش انسان نهاده شده و چه زیبا خود قرآن، در وصف کسانی که نسبت به امانت الهی، خیانت ورزیدند فرمود:
« إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا »[4]
و لذا این کافرکیشان و جاهلان، همان کسانی بودند که در « عهد اَلَست » نیز جواب پیمان الهی را « نه » گفتند و به قول خداوند در قرآن، آنان غافل بودند.
آنچه در پیش روی شما خوانندگان محترم است، خلاصه ایست راجع به « عالم ذریات » و طریقه ی اشهاد از ذرّیه ی بنی آدم در آن عالم و هم چنین کسانی که بر آن عهد و پیمان الهی پایبند ماندند.
امید آن است که مورد قبول درگاه احدیّت قرار گرفته و از این حقیر پذیرفته گردد.
الهی…!!!
آن گاه که در عهد اَلَست از انسان ها، پیمان گرفتی، ما از کسانی بودیم که به ندای « أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ » تو « بلی » گفتیم، پس کمک کن تا آخرین لحظه ای که نفس در سینه داریم، بر این پیمان خود، وفادار بمانیم و گناهان ما باعث دوری از تو و نقض پیمانمان نشود.
آمین
………………………………………………………….
*طلبه سطح سه مرکز آموزش عالی امام جعفر صادق(علیه السلام) شهرستان شاهرود، رشته تفسیر و علوم قرآن
[1] - سوره بقره، آیه 30؛ جانشینی خداوند در زمین
[2] - سوره مؤمنون، آیه 14؛ برترین خلق کنندگان (خالقان)
[3] - سوره فاطر، آیه 3؛ آیا غیر از خداوند، کسی دیگر خالق این موجودات است؟
[4] - سوره احزاب، آیه 72؛ به درستی که انسان هر آینه جاهل و کفر کیش و ناسپاس است.